Tonår & ungdom

Häng med på någon av de aktiviteter vi har för alla som är från 13 år och uppåt.

Vad finns?

Hej! Är du ny här? Vill du läsa mer om vilka olika typer av aktiviteter som finns och vem de passar eller kontakta någon så klicka på knappen.

På gång

2024-10-24
  • 17:30 Konfa
2024-10-25
  • 20:00 Björnes (tonår)
2024-10-31
  • 19:30 Konfa 2.0
2024-11-01
  • 20:00 Björnes (tonår)

Aktiviteter och grupper

Läs om våra olika aktiviteter nedan!

Fredagkvällar

Ålder: åk 7 och uppåt

Dag och tid: Fredagar kl 20:00

Plats: Nimbuskyrkan (i Björnes)

På fredagkvällar ses vi och hänger och har det gött. Kvällen innehåller aktiviteter, andakt och kiosk. Fokus är på gemenskapen. Ta med en kompis och kom. Håll utkik på instagram @nimbus_ungdom för mer info.

Bönegrupp

Vi vill erbjuda ungdomar möjligheten att vara med i ett mindre sammanhang med en återkommande grupp. Med fokus på att skapa en plats där det finns möjligheten att prata om allt det där som snurrar i tankarna, få be tillsammans och växa i tron.
Är du intresserad av att vara med i en bönegrupp? Hör av dig till någon av oss!

Konfirmation/Konfa

VAD ÄR KONFA?

Konfa är ett år fyllt av gemenskap, skratt, undervisning, fika och mycket mer. Under året får du tillfälle att lära känna dig själv och nya kompisar bättre, och dessutom fundera över vem Gud är.

Ordet konfirmation betyder bekräftelse. I vissa kyrkor bekräftar man barndopet genom sin konfirmation. Vi bekräftar att ungdomarna valt att själva ägna ett år till att fundera, tänka och lära sig mer om Bibeln och om Gud.

FÖR VEM ÄR KONFA?

Du behöver inte vara döpt, troende eller medlem i någon av kyrkorna för att gå konfirmation hos oss.

Alla som går i åk 8 är varmt välkomna!

NÄR ÄR KONFA?

Nimbuskyrkan tillsammans med Filadelfiakyrkan anordnar varje år konfa tillsammans. Vi möts en gång i veckan, på torsdagar mellan kl 17-18:30.

På höstterminen är vi i Filadelfia och på vårterminen är vi på Nimbus.

KOSTAR DET NÅGOT?

Hela konfaåret kostar 1200:- och betalas in till Nimbuskyrkan.

Bankgiro: 5399-7359 märk med konfa + namn, eller Swish: 123 4652160 märk med konfa + namn

Hör av er om priset är ett problem så löser vi det tillsammans. Alla som vill gå konfa ska kunna gå konfa.

ÅRETS UPPLÄGG

Läsår 24/25

Vi börjar med en info-kväll torsdag den 5 september kl 19:00 i Nimbus café och då är både konfirmander och föräldrar välkomna.

Konfan drar sedan igång 19 september kl. 17.30-19.00 i Filadelfia.

4-5 oktober har vi ett konfa-dygn ihop, och söndagen den 6 oktober har vi gudstjänst kl 11:00 i Filadelfiakyrkan då konfirmanderna får sina Biblar, då är hela familjen hjärtligt välkomna.

Höstterminen avslutas 12 december.

Vårterminen startar upp igen 16 januari.

31 januari- 1 februari har vi ett nytt konfa-dygn tillsammans.

1-3 maj har vi konfaläger och åker till Hestra.

Terminens sista konfatillfälle är 15 maj.

Hela konfaåret avslutas med en festhelg. Lördag 17 maj är konfirmandernas familjer välkomna till en festkväll där vi berättar lite mer om året som varit.
Söndag 18 maj är det konfirmationsgudstjänst kl. 11.00 i Nimbuskyrkan. Då är alla välkomna!

läger

Skidläger

Under sportlovet vecka 7 sön-fre arrangerar Nimbuskyrkan tillsammans med Filadelfiakyrkan Öckerö, Hönömissionen och Betel Hönö skidläger. Vi kommer åka till Bjorli i Norge. Dagarna består av skidåkning, vi ledare har skidskola de första dagarna för de som vill, på kvällarna har vi gemensamma aktiviteter, smågrupper och gudstjänst.
En av årets höjdpunkter!
För dig som är 13 år och äldre

Sommarläger

Vecka 33 åker vi på läger till Bobergsgården tillsammans med Hönö Missionskyrka.
Dagarna bjuder på gemenskap, gudstjänster, bad, lek, tävlingar och mat. För dig som ska börja sjuan och uppåt.

En av sommarens höjdpunkter! Häng på!

Anmälan är nu stängd.

Fil-LAN

Under höstlovet arrangerar vi tillsammans med Filadelfiakyrkan Öckerö, Hönö Missionen och Betelkyrkan, LAN varje år. Uppskattat event för de som gillar att spela både dator och konsol.
Vi arrangerar olika turneringar varje dag.
Vi brukar vara ca 130 deltagare.
För dig som är 13 år och äldre.

För mer info hittar du på vår instagram @studiofillan eller hemsidan

VÅR FÖRENING

FÖRENINGEN NIMBUS UNG

​Nimbus Ung är vår barn och ungdomsförening. Vi tillhör barn och ungdomsorganisationen Equmenia. Vi vill skapa en plats där barn och unga växer i gemenskap med varandra och med Jesus. Vi vill och strävar efter att allt det vi gör ska vara präglat av glädje, gemenskap och trygghet. Alla våra ledare i någon av våra verksamheter skall ha gått en Trygga Möten kurs. Kursen ger ledare förutsättningar och verktyg för att förebygga övergrepp och forma en trygg verksamhet. Vi begär även av våra ledare att få se ett utdrag ur brottsregistret. Detta är en viktig del i arbetet med att skapa en trygg miljö, fri från alla former av övergrepp och kränkningar, för våra barn och unga.

Styrelsen

Nimbus Ung har också en styrelse med representanter från alla våra verksamheter:

Louva Adolfsson
Ester Bjurenstedt
Viggo Dahlgren
Lotta Johansson ordf.
Daniel Lyckelid
Matilda Palm
Isabelle Savedson
André Simonsson
Kajsa Werling

Här kan du läsa vår ledarhandbok!

Edith Bäckrud
Ungdomsledare